Marcus Pürner a Cube alapítója és vezetője 1993-ban kezdett el kerékpárokat árulni egy 50m2-es üzlethelységben. A kezdő tőkét az apjától kapta, aki szék és irodabútor gyártással foglalkozott. Később megpróbálkozott konténeres kerékpárok importálásával, és innentől került bevezetésre a „Silkrock” nevű kerékpármárka. A probléma az volt, hogy ez már egy létező brand volt, így egy év után váltani kellett, így lett a „Moof”, ami megjelent a Eurobike-on is már. A Eurobike-on meg is jegyezte Marcus a szembe jövő pár ember láttán, mennyire jó, hogy már saját pólójuk is van. A probléma az volt, hogy nem az ő pólójuk volt, hanem egy magaziné, így ez a brand is ki lett lőve. És így a jutunk el a Cube névhez, amit Marcus feleségének köszönhetünk. Természetesen ügyvédi utánajárással bejegyzett lett a Cube mint márkanév Európában.
A cég mélypontra került, és Marcus apja fel akarta számolni az egész brandet, de Marcus 1 évet kért még az apjától, hogy felfuttassa a céget, amire az apja rábólintott. Innentől kezdett el a Cube emelkedni és felnőni olyan hatalmas céggé, amit talán tényleg csak álmodhat az ember. Marcus az a fajta cégvezető, aki nem otthon ül a medencében (bár megtehetné), hanem minden nap 9:00-re már bent van a munkahelyén, és sokszor ő az utolsó, aki elhagyja az iroda épületét.
Maga a gyár 40 000 négyzetméreten fekszik, ahol a raktározás és a gyártás történik. Belépve a gyárba rögtön tátva maradt a szánk, hiszen tágas volt, jól átlátható és eszméletlenül tiszta. A gyárban a Cube 470 alkalmazottjából közel 200-an dolgoztak. A kerékpár összeszerelés 2 fő fázisból áll: az alsó szinten folyt az első fázis, az előkészítés, ahol az alap dolgokat szerelik fel a kerékpárra. A legelső és legfontosabb lépés a kerékpár felcímkézése. Ebben a folyamatban minden egyes kerékpárváz egy vonalkódos plecsnit kap, és már rögtön el is dől a sorsa. Ezen a vonalkódon a rendszer mindent tárol. Nem csak az alváz számát, hanem még azt is tárolják, hogy hova fog menni a kerékpár. Ez utóbbi azért fontos, mert később ha „leesik” egy pár kerékpár a kamionról, beazonosítható lesz, melyik fuvarral ment és hova. Tehát 2017-től az összes Cube kerékpár a vázszám alapján beazonosítható lesz, hogy melyik országba szánták, ezzel is csökkentve a szürkeimport lehetőségét. A matricázás után becsavarják a középrészt, a kormánycsapágyat, a trekkingek esetén a sárvédőt, csomagtartót. Az alsó előkészítői szint végén pedig a kerekeket fűzik. Azt tudni kell, hogy a Cube a kerekek 95%-át saját maga fűzi, a kevesebb darabszámú modelleknél kézzel fűznek. Ez után az előkészített kerékpárokat a szalag a felső szintre viszi, ahol is az összeszerelés folyik. Az összeszerelési szinten, csakúgy mint az alsó szinten, 2 fő csoport oszlik meg, az egyik oldalon a „speciális kerékpárok” szerepelnek, a másik oldalon pedig a „normál” kerékpárok, a megkülönböztetés az elkészülési idő miatt fontos. A „speciális” kerékpárokhoz tartoznak a trekking, és a hybrid kerékpárok, hiszen a trekkingek a kiegészítő alkatrészek miatt kicsit több szerelést igényelnek (pl. csomagtartó, világítás sárvédő). A hybrid kerékpároknál is ugyanez a szempont, a motor az akku, felszerelése plusz munkát kíván.
A gyár megdöbbentő sebességgel gyártja a kerékpárokat. Minden 30. másodpercben kerül bedobozolásra egy „normál” kerékpár, és minden 90. másodpercben dobozban van egy „speciális” kerékpár. Napi szinten 3000-4000 kerékpár készül el a gyárban. Ez már csak azért vicces, mert 2 nap alatt gyártódik le egész Magyarország Cube kerékpárigénye. (Természetesen a gyakorlatban nem így van, hiszen nem csak 1 típust rendelnek idehaza, így azért az előkészületek is időt vesznek igénybe típusváltásnál, de így is félelmetesen nagy ez a szám.)
A szalag végén már csak a dobozolás van háta, ahol egy lifttel beemelik a kerékpárt a dobozba. Erre azért is van szükség, mert nem mindenki szeretné esetlegesen a 22 kilós hybrid kerékpárokat emelgetni. A dobozokra már csak a szállítási vonalkódokat tűzik fel, és máris mehet az útjára a bicaj.
Amit sokan nem tudnak, Európában a Cube rendelkezik a legnagyobb kerékpáros tesztlaborral. Talán az egyik legmeggyőzőbb elem, hogy jól választottunk, amikor Cube kerékpárt vettünk, hogy végignézzük, milyen teszteken mennek végig a Cube kerékpárok.
A Cube minden kerékpárját aláveti a teszteknek. Nemcsak a vázak tűrését tesztelik, hanem a kiegészítő alkatrészeket is. A vázakat esetenként 1000-szer csavarják, hajlítják, majd miután lefutott a teszt elemzik az eredményeket. Félelmetes látni pl. a tárcsafék tesztnél, mekkora hajlása van a hátsó villának. A kiegészítőknél ez a teszt 10 000 alkalommal ismétlődik meg. A szemünk előtt nyomta le a kormány 2 végét a robotkar, és láttuk, ahogy a kormány 1 cm-t hajlik, és rugalmasan megy vissza. Mindezt 10 000 alkalommal.
Ütközési tesztet is végeznek, amiben leszimulálják, ha nekimennénk a falnak, kocsinak, menet közben, akkor mit kell kibírnia a váznak.
Azt tudni kell, hogy a Cube egy saját standard szabványt használ, ami még az igen szigorú Német DIN szabványnál is nagyobb stressznek teszi ki a vázat. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy pl az előző ütközéses szimulációnál 3-szor erősebben ütik meg a villát, mint amit a német szabvány előír. Ezeknek a teszteknek mind meg kell felelnie egy Cube váznak. Ugyanez igaz a kiegészítőkre is.
Van kétség ezek után, hogy mennyire jók a Cube vázak? Csak egy kicsit térnék el itt a témától, de gondoljunk bele, hogy az olcsó kínai vázak vajon megfelelnének ezeknek a teszteknek? Ti ráülnétek nyugodt szívvel egy kínai vázra, ami nem felel meg még csak a kevésbé szigorú EU-s szabványnak sem?
Megtekintettük élőben a Cube katalógusában is sokat látott geometria kerékpárt. Ezen a monstrumon gyakorlatilag minden geometriai adat milliméterre pontosan módosítható. Ha egy új vázat tervez a Cube, akkor ezen a modellen le lehet tesztelni az elképzelt geometriát. Ha pedig megvolt a tesztkör, a tesztelő utasítására bármikor lehet módosítani millimétereket a geometrián, így tényleg biztosak lehetünk abban, hogy nem csak mérnöki számításokkal, de az életben is letesztelt geometriával kerülnek gyártásra a Cube vázak.
A tesztlabor végében egy komplett összeszerelt Cube kerékpárt görgettek végig, 120 kilóval megpakolva. Ezt a tesztet 48 órán keresztül futtatják ami, egy 5 éves használatnak megfelelő szimuláció. Mi egy trekking kerékpárt láttunk ezen a teszten, amire még plusz súlyt is pakoltak, hiszen azt vették alapul, hogy a 120 kiló mellé, még a csomagoknak is lehet szép súlyuk.
A felső szinten van Marcus irodája, ahol gyakorlatilag egy helyiségben tartózkodik a felsővezetőkkel. Így azonnal tudnak egymással kommunikálni, ha bármi felmerülne az adott ágazattal kapcsolatban. Persze ez lehet, hogy nem akkora érdemleges információ, de egyszerűen zseniálisan össze van hangolva minden a Cube-nál, hogy egy igazi rendszerszintű működésük legyen. Az persze más kérdés, hogy csúszások, hibák bárhol előfordulhatnak, de látszik, ahogyan megpróbálják kiszűrni a lehetőségét is, hogy felmerüljön hiba.
Talán tisztán látszik, mi mennyire rajongunk a Cube kerékpárok iránt, így nem véletlenül tartjuk magunkat Cube szakértőnek. Amit tudtunk kisajtoltunk ebből a gyárlátogatásból, hiszen az iroda látogatás nem volt része a programnak, de mi tényleg mindent tudni akarunk a Cube-ról, hogy nektek maximálisan segíteni tudjunk abban, hogy a legmegfelelőbb Cube kerékpár birtokosai lehessetek.
Ha érdekelnek a Cube 2017-es kerékpárjai itt bővebben szemezgethetsz közülük, vagy akár elő is rendelheted őket.
A gyárlátogatás után, nem maradt más hátra, mint a bicajok tesztelése. :)