parallax background

CUBE SUV 45 tartósteszt – A Jolly Joker

cube12
Cube gyárlátogatás 2016 2. rész
2016-11-02
ruha
Kerékpáros Ruházat – Kell? Ha igen, milyen?
2016-11-03

Elérkezett az idő, hogy egy tartós hosszú teszt (több mint fél év használat) után, megvizsgáljuk, vajon mit tud a Cube egyetlen felsőkategóriás S-pedelec kerékpárja A Cube SUV 45.

 
S okan nem tudják, mi is az a pedelec kerékpár (nem összekeverendő az Ebike-al)? Mi a jó benne? Hogyan működik?

Ha számodra teljesen új dolog a pedelec kerékpár, akkor ebben a cikkükben egy részletes ismertetőt olvashatsz róla. (Ha elolvastad, vagy ismered a pedelec rendszereket, akkor olvass tovább.).

Az S-pedelec kerékpárok a normál pedelec kerékpárokhoz képest abban különböznek, hogy míg a pedelec kerékpárok a törvényi előírásoknak megfelelően 25 km/h-nál abbahagyják a rásegítést, addig az S-pedelec kerékpárok ezt 45 km/h-nál teszik. Ebből adódóan, ez a kerékpár a KRESZ előírása szerint már segédmotorkerékpárnak minősül. Ez persze senkit se tévesszen meg, ugyanúgy kell hajtani, mint a „hagyományos” pedelec kerékpárt, és ugyanúgy el is lehet vele fáradni.


 
A z első tapasztalatok:
A Cube SUV 45 már kinézetre is a közkedvelt black’n’flashred színkombóval érkezett, és a felszereltsége miatt sincs miért szégyenkeznie. A Fox 34 Float performance villa már terepen is jól megállja a helyét, noha a Cube SUV 45-öt alapvetően aszfaltra szánták a nagy sebessége miatt. A Shimano Deore XT 11-es váltórendszerének köszönhetően elég széles a tartomány, és pillanatok alatt érezzük, ahogy a lánc már át is tért a következő sebesség fokozatra. A Bosch Nyon kijelzőt is egyértelműen városi használathoz tervezték. A GPS segítségével eljuthatunk számunkra nem ismert utcákra, és természetesen ingyenesen juthatunk hozzá az országok térképeihez. A Schwalbe Big Ben külsők az aszfalton szépen simán gurulnak, még rásegítés nélkül is könnyen lehet velük haladni. A fékezést pedig a Magura MT5 Hybrid 4 dugattyús (!!!) fékrendszere biztosítja.
A felszereltséget illetően nem lehet okunk panaszra, de számos érdekes funkciót vettünk még észre a használat során. Az első és legfurcsább, hogy nem csak a fék erős, de fékezéskor bizony, még féklámpánk is van a karokba épített érzékelők miatt. Apropó lámpa, mivel Németországban elég szigorúak a szabályok, így az első és a hátsó lámpa kötelező széria tartozék. A rendszert elindítva a lámpák automatikusan világítani fognak és nem kapcsolhatjuk ki őket. A jó hír, hogy a központi akkumulátorról kapják az energiaforrást, így nem kell aggódnunk, hogy a sötétben egyszer csak cserbenhagynak. (A rendszer, ha az akkumulátorban lévő töltöttség 5% alá esne, a rásegítést kikapcsolja, így a világítás még órákig kitart.)

Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Quisque cursus et, porttitor risus. Aliquam sem. In hendrerit nulla quam nunc, accumsan congue. Lorem ipsum primis in nibh vel risus.

Természetesen kapunk a kerékpárhoz visszapillantó tükröt, kitámasztót és az első villára felragasztható sárga prizmákat. Ezt döntse el a tulajdonos, hogy használja vagy sem. Ami a legfurább, az mégis a rendszámtartó tábla a kerékpáron. Ami pedig még viccesebb az, hogy külön világítás van rá! :) Mivel a Magyarországon a segéd motorkerékpárokra nem kötelező még a rendszám, így szabadfelhasználásban bármilyen matricát is felragaszthatunk rá, ha szeretnénk viccessé tenni SUV-unkat.
Mivel segédmotorkerékpár, így ha be szeretnénk tartani a KRESZ-t bizony kötelező lesz a fejvédő használata. De reméljük, nem csak ilyen kerékpárokon használtok fejvédőt! :)

 
A z első tesztkörök:
Aki már ült pedelec kerékpárokon, annak nem lesz nagy meglepetés a rásegítés mértéke és a gyorsulás egy ilyen kerékpárnál. Amiben viszont különbözik, a „gyengébb” társától, hogy itt nem ütközünk abba a „falba”, hogy 25 felett már nem segít a rendszer. Fokozattól függően így elég vígan elérhetjük a 45 km/h-át. Azt azért meg kell jegyezni, ha Eco módban (a legkisebb mértékű rásegítés) szeretnénk elérni a 45 km/h-ás sebességet, elég nehéz dolgunk lesz. A motor Eco módban 40 km/h felett, nem nagyon akar segíteni, Tour módba kellett kapcsolni hozzá, hogy dolgozni kezdjen. Természetesen a Nyon rendszernek köszönhetően lehetőségünk van egyedileg beállítani a rásegítés mértékét sebességtől függően, így akár 300%-os rásegítési mértéket is beállíthatunk 44 km/h-ra.
Első nekifutásra a 45 km/h-ás sebességet nagyon gyorsnak fogjuk érezni, de 1-2 nap után már teljesen megszokjuk ezt az utazótempót. Egy kerékpáros sportszemüveg erősen ajánlott a kerékpárhoz, hiszen a menetszéltől hamar lesznek könnyesek a szemeink. (Bár az is lehet, ezek örömkönnyek :))
Különbség még a kerékpár első fogaskereke is fogszáma, eltérve a többi Cube Hybrid kerékpártól, hiszen itt nagyobb fogszámot alkalmaztak, mint pl. a Cube Reaction Hybrid modelljénél. Ebből az következik, hogy nagyobb tartós emelkedőt megmászni vele kikapcsolt állapotban nem egy leányálom. A gyakorlatban ez úgy néz ki, mintha egy 21 kilós kerékpárral a nagytányéron szeretnénk folyamatosan tekerni felfele. Hát kellenek hozzá egy Robert Förstemann combok. Így a rásegítés nagy emelkedőkön életmentő ezen a kerékpáron.

Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Quisque cursus et, porttitor risus. Aliquam sem. In hendrerit nulla quam nunc, accumsan congue. Lorem ipsum primis in nibh vel risus.

Hosszabb tapasztalatok:
Idővel minden pedelec tulajdonos leszokik arról, hogy magas rásegítéssel használja a kerékpárt. És innentől válik izgalmassá a Cube SUV 45. Jelen esetben pl. mi gyakran járunk ki a Csepel Művek gyárterületére. Innen a XIII. kerületből kocsival napközben a csúcsforgalomban durván átlagban 40-45 percet vesz igénybe. A SUV-al mindez 38 perc volt. Ami ebben a legjobb, hogy mindezt nem idegeskedve az autókormány mögött, hanem tekerve, sportosan, elkerülve a dugókat. Persze szokni kell, hogy a legtöbb kerékpáros jóval lassabb lesz tőlünk, így gyakorlatilag mindenkit csak előzgetnünk kell, de még így is gyorsabbak tudunk lenni, mint az autó.
Aki munkába szeretne járni és nincs ideje sportolni, annak egy álom válhat valóra. Persze sokan mondhatnák, hogy hagyományos kerékpárral is lehet munkába járni, de közbeszólhat a távolság, a rendelkezésre álló idő, és a munkahelyi körülmények, ha pl. nem megoldott a zuhanyzás lehetősége.
Az akkumulátor Eco módban, ami már így is elég jó, segítség körülbelül 130 km megtételére elegendő síkon. Ez becsült mérték, ebbe nagyon beleszólhatnak a domborzati viszonyok, de egy ilyen XIII. kerület - Csepel kört minimum kétszer meg lehet tenni a SUV-val Tour módban. Ha nincs annyi lámpa, mert esetleg vidékről járunk be dolgozni, ez a kilométerszám még több is lehet akár.


 
H ogy mitől Jolly Joker a Cube SUV 45?
Gyakorlatilag a fél éves használat során szinte mindenre tudtam használni. Ha kisebb túrák voltak, ahol olyan lányokkal mentünk, akiknek nem volt nagy állóképessége, vagy csak most kóstoltak bele a bringázás örömeibe, azoknál kikapcsolt rásegítéssel, mehettem, hiszen nem kellett az a plusz tolóerő. Azonban, ha nálam edzettebbekkel szerettem volna menni, ott bizony már szükség volt a segítségre. Konkrét példa: Ariel a Cube országútival indult Vácra, míg én Cube SUV 45-el. Az átlag sebesség 36km/óra volt, ami azt jelenti, hogy sok esetben 40 felett kellett tartósan haladni. (Kb. 2 perc választotta el a Strava-s KOM-tól.) Ezt a sebességet egy rücskös 27,5-ös kerékméretű bicajjal nem lehetett volna tartani csak átlag feletti kondival. A SUV-val végig tartható volt a tempó, így Arielnek egy jó edzése volt, míg azért én is fáradtam, hiszen a legalacsonyabb rásegítést használtam, de nem maradtam le. Az országúti kerékpárhoz képest viszont nem kellett lemondani a kényelemről, és a széles kerekeknek hála, az útburkolatra se kellett annyit figyelni, hiszen a Fox villa remekül tette a dolgát az úthibákon.

Ha pedig nem országúton szerettem volna használni a kerékpárt, akkor bizony egy külsőcsere után tökéletes terepezésre is. (Természetesen nem downhill vagy enduro használatra gondolok). Többször mentem vele hegyet mászni, Szentendréről Dömösre, az erdőn át. Ennek ellenére a kerékpár mind a mai napig tökéletesen üzemel, nem rázza szét a terep, nem tört el egy alkatrésze sem, kifogástalanul, teszi a dolgát. A fékek kellően erősek egy tartós lejtőzéshez, a világítás még erdőben is tökéletesen megállja a helyét, a Shimano XT felszereltség tökéletesen vált hegymenetben is. Szédítő gyorsasággal lehet menni az erdőben, akár felfele, mint egy crossmotorral, azzal a különbséggel, hogy legálisan vagyunk az erdőben, és a csöndes motornak köszönhetően nem verjük fel az erdő nyugalmát. Ami pedig meglepett, hogy a Bosch Nyon kijelzője GPS módban ismeri az erdei utakat is. Így akár navigálva is mehetünk az erdőben!
Gyakorlatilag szabadon választható mikor, hova milyen terepviszonyok mellett szeretnénk használni a bicajt, az útitársak mindegy milyen kondicíóban vannak, gombnyomásra lehet alkalmazkodni hozzájuk, ha pedig egyedül teker az ember, akkor saját maga döntheti el, mennyire siet a kiválasztott helyszínre.

Hogy kinek ajánljuk a kerékpárt?
Élsportolók, mániákus hegymenetes kerékpárosok ördögöt kiabálnak a pedelec kerékpárra, annak ellenére, hogy akár egy edzést is le lehet folytatni egy ilyen kerékpárral. Ennek ellenére, ha csak egy kicsi szikra is van bennünk, hogy kerékpárra üljünk, akkor egy ilyen kerékpártól egyenesen imádni fogjuk a bicajozást. Olyan élményekkel lehetünk gazdagabbak általa, amiben lehet soha nem volt részünk a rásegítésnek köszönhetően.
Az egyetlen tényező, ami visszatarthat minket, az a kerékpár ára. A Cube SUV 45 2016-os modelljének az ajánlott fogyasztói ára 1 399 990 forint. Ezt sajnos sokan még nem engedhetik meg maguknak, annak ellenére, hogy részletre is lehet vásárolni. A cégvezetőknek lehet apró öröm, hogy lízingelhető a kerékpár, így tudnak egy kicsit spórolni. Aki viszont sportolni szeretne, és igazán élvezni a kerékpározás élményét, és megengedheti magának, annak csakis ajánlani tudom a Cube SUV 45-öt.
Én sosem éreztem magam még ilyen szabadnak, mint ezen a kerékpáron ülve. Ha szeretnéd te is kipróbálni milyen élmény egy ilyen pedelec kerékpár, nálunk tesztelheted a raktáron lévő pedelec kerékpárokat is.

2 Comments

  1. Nyári Gábor szerint:

    Nagyon jó cikk, tényleg ! Jól összefoglal mindent és hogy még terepre is bevittétek, az különösen tetszett.
    DE !
    Ha még egyszer azt olvasom egy pedelec-es cikkben, hogy még csak érintőlegesen is szóba hozzák a KOM-okat, akkor aztán kifordulok magamból !!! És nem csak az én értékrendemet háborítja föl, kb minden haverom ugyan így vélekedik. Volt ebből már egy-két nagy csörte a Facebook-on, nem mondok neveket.
    A KOM-okat ÖNERŐBŐL tekerve, edzésmunkával, izzadtsággal hozzák létre. Ha ezt bármiképpen elkezditek – még ha érintőlegesen is – hasonlítgatni egy olyan tekeréshez, amikor alattad egy több száz wattos rásegítés dolgozik, az minimum pofátlanság de inkább a szánalmas kategória. Teljes szembeköpése az egyéni teljesítmény tiszteletének. Egy rendes bringás ilyet nem tesz.
    Továbbra is maradok hű olvasótok. Még sok ilyen jó cikket !
    (és néha vásárlótok 🙂
    G

  2. Veres Kornél szerint:

    Szia Gábor!

    Köszönjük a kommentet.
    A Strava-s KOM-ot amiről a cikkben is szó van azt Ariel országútijával mértük. A SUV-ot sosem kötöttük Strava-ra hiszen a Nyon kijelző miatt gyakorlatilag felesleges használni a Strava-t.
    Egyetértünk veled abban, hogy nem túl etikus egy Ebike-al mérni a KOM-ot, hiszen ez csalás. Sajnos csalók mindig is lesznek. Viszont, aki Ebike-al szeretne Strava-zni, annak lehetősége van bejelölni, hogy Ebike-al ment, így a Strava figyelmen kívül hagyja a teljesítményt a KOM-hoz.

    Üdv.
    Kornél

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.