parallax background

Kerékpárunk karbantartása télen!

cipo
Miért érdemes kerékpáros cipőt használni?
2016-11-16

Alapvetően 2 típusú bringás van. Az egyik aki télen is kerékpározik, a másik, aki ha már túl hidegnek érzi az időjárást egyszerűen elrakja a kerékpárt a következő szezonig.
Ebben a cikkben, mind a két féle bringásnak megpróbálunk segítséget nyújtani.

 
A kik nem bringáznak télen, azoknak szükségük lesz egy tároló helyre, ahol a bringájukat egyrészt biztonságban tudhatják, másrészt megfelelő körülményeket biztosítanak a hosszú állásra. Fontos szempontok a tárolásnál, hogy a kerékpár gumiját tartsuk megfelelő nyomás alatt. Magyarán pumpáljuk fel. Ha lehetőségünk van, száraz helyen tároljuk a kerékpárt. Ha netán csak erkélyen vagy szabadban tudjuk tárolni a kerékpárt, mindenképpen takarjuk le, hogy az UV sugarak, és a hó ne tudja károsítani a bringánkat.

Ügyeljünk arra, hogy a lámpákból az elemeket vegyük ki, vagy ha belső akkumlátoros a lámpánk, akkor vegyük le a kerékpárról, és száraz helyen tartsuk feltöltött állapotban.

Ha lehetőségünk van száraz helyen tárolni a bringánkat, érdemes elrakás előtt (vagy akár közben) egy szakszervizben átnézetni, ha szükséges a forgó alkatrészeket kenni. Ha tavasszal tesszük ezt meg, amikor eljött a jó idő, a legtöbb kerékpárszervizben teljesen le vannak terhelve a szerelők, így elképzelhető, hogy nagyon sokat kell várnunk, míg elkészül a kerékpárunk. Ez pedig mikor süt a nap, és mennénk bringázni, frusztráló tud lenni. :) Ha nem tudjuk száraz helyen tárolni a kerékpárunkat, a szezon kezdetekor érdemes a szervizekben időpontot foglalni előre.


 
É vente, kétévente használattól függően a kerékpárra általában ráfér egy "nagygenerál". ennek a költségét nem érdemes "megspórolni" hiszen később mélyebben kell belenyúlni a pénztárcánkba, ha esetleg ebből kifolyólag tönkre megy a kerékpáron valami. Olyan ez mint az autóknál az olajcsere. Elfog menni egy darabig a kocsi, ha nem cserélünk benne olajat, de ha egyszer ez miatt tönkre megy a motor súlyos pénzeket fogunk fizetni. Nincs ez másképpen a kerékpároknál sem. Plusz érv szól az mellett, hogy nem egy jó érzés balesetet szenvedni azért mert, kerékpárunkat nem tartottuk karban, és menet közben jön el egy súlyos hiba.

Ha magad is el tudsz végezni a kerékpárodon egy karbantartást, akkor a megfelelő szerszámok birtokában, bátran nekiláthatsz. Ha mégsem szeretnél ezzel vesződni, és inkább szervizbe vinnéd a bringád, itt megnézheted összegszerűen mire számíthatsz.

Akik télen sem adják fel a küzdelmet és hidegben is kitartanak a bringás sport szépségénél, azok tapasztalhatták, hogy a téli bringázás egy kicsit több odafigyelést követel mind a közlekedésben, mind a karbantartásban.


 
H a télen is bringázunk, mindenképpen a legfontosabb a megfelelő öltözet kiválasztása legyen.

A Legfontosabb, öltözzünk rétegesen!

Fontos, hogy a menetszél miatt, még ha fejvédőt is használunk, mindenképpen vegyünk alá megfelelő sapkát (pl. ilyet), ami szélálló, és a fülünket is borítja. A kötött sapkák nem alkalmasak erre! A térdnél, és egyéb hajlatoknál, ugyanúgy használjuk azokat a ruházatokat, amik nem engedik át a menetszelet. Használjunk sálat, vagy olyan ruházatot, ami teljesen elfedi a nyakunkat, hiszen így könnyebben fázhatunk meg. Nagyon fontos a végtagjaink védelme, ezért az adott hőmérséklethez megfelelő kesztyűt, cipőt válasszunk. Lábunk védelmére, ha esetleg esős, havas az időjárás, használhatunk kamáslit is. Márkás Gore-tex cipőknél már megoldott a vízállóság (pl.ennél).


 
F ontos kellék télen is a szemüveg. A nagyobb sebesség miatt, a menetszél rendesen kellemetlen tud lenni ebben az esetben.

Közlekedésnél ügyeljünk arra, hogy télen általában nedvesek az utak, így a féktávunk és a tapadásunk sem ugyanaz mint máskor. Figyeljünk arra is, hogy télen hosszabbak a sötét időszakok, ezért mindig legyen nálunk a lámpánk, és lehetőség szerint mindig legyen tartalék elemünk, vagy minden esetben fel legyen töltve a lámpák akkumlátorai.

A tél kegyetlen gyilkos tud lenni a kerékpárra, ha nem tartjuk karban. Ezért télen fokozottan ügyeljünk a karbantartásra. A nedvesebb időjárás miatt, könnyebben rozsdásodhatnak az alkatrészek, különösen ha sózzák az utakat, a havazás miatt. A kegyetlen mínuszok a gumitömítéseknek sem kedveznek annyira. (teleszkóp, olajos tárcsafékek)

Amit ilyenkor tehetünk az, hogy sűrűbben takarítjuk a kerékpárunkat. Ha télen is aktívan és sokat használjuk a kerékpárunkat, akkor sok esetben akár a tél előtt, és a tél után is egy "nagygenerált" lenne illendő végezni a kerékpáron. Minden esetben tartsuk a láncot kenve, figyeljünk rá sűrűbben, hiszen a nedvesség hamar lemossa róla a kenést. Kaphatóak olyan lánckenőanyagok, amik jobban tűrik a nedvességet, (pl. a Motorex) de mindig tartsuk tisztán a hajtást, hiszen a hó, sár, könnyen gátolhatja az alkatrészek szabad mozgását.

Mindig ellenőrizzük a hajtást! A láncot, a fogsorokat, a váltóban a görgőket. Sok kerékpárnál gondot jelenthet, hogy a bowdenházba is "bevándorol" a kosz, így előfordulhat, hogy a fékek, és a váltók is nehezebben használhatóak.
Mindenképpen egy hosszú téli használat után, szintén érdemes szakszervizbe elvinni a kerékpárt egy "nagygenerálra", hiszen a sok koszt, ami lerakodik a csapágyakhoz ki kell tisztítani és újra kell kenni friss kenőanyaggal. Szintén fontos, hogy a tavaszi szezon elején a szervizek teljesen le vannak terhelve, így nem győzzük hangsúlyozni mennyire fontos időben foglalni időpontot!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.